reklama
reklama

Miliony na remonty, a teraz zamkną linię? [AKTUALIZACJA]

Wiadomości, 28.02.2013 11:30, GM
Rusza batalia o obronę linii kolejowej nr 117 przez Kęty, Andrychów, Wadowice do Kalwarii, która ma zostać zawieszona. Ludzie są oburzeni, trwa już zbiórka podpisów.
Miliony na remonty, a teraz zamkną linię? [AKTUALIZACJA]

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przymierza się do zawieszenia lini kolejowej Bielsko-Kalwaria. Ma to nastąpić pod koniec roku. Na razie w związku z tymi planami widać oburzenie.


Niezadowoleni są m.in. studenci, którzy korzystają z tzw. pociągu studenckiego relacji Kraków-Bielsko-Kraków, przez Kęty, Andrychów, Wadowice. To bardzo oblężony pociąg. Niedawno trzeba było nawet dołożyć do niego dodatkowy skład.


 

- Przez wiele lat osobiście walczyłem, żeby ten pociąg został uruchomiony. Okazał się on strzałem w „dziesiątkę”. Pociąg cieszy się wielką popularnością studentów, którzy mogą podróżować tanio i wygodnie. Dlaczego teraz to wszystko usiłuje się zniszczyć? Dla mnie to zwykły skandal – uważa radny powiatowy z Andrychowa Czesław Rajda.


Zapowiedzi zawieszenia lini Kalwaria – Wadowice są, ale teoretycznie sprawa nie jest przesądzona. Interwencję w sprawie obrony połączeń zapowiadają samorządowcy od Bielska po Kalwarię. Trwa zbiórka podpisów wśród pasażerów i mieszkańców. We wtorek (26.02) specjalna petycja trafiła do posła i rzecznika rządu Pawła Grasia z Kęt.


Pociąg studencki relacji Kraków - Bielsko

 

Sytuacja jest o tyle dziwna, że w 2007r. na odcinku z Kalwaria - Wadowice linia została wyremontowana. Odnowiono budynki kolejowe, perony, w Wadowicach powstało nawet przejście podziemne! W sumie kosztowało to ok. 60 milionów złotych. Teraz linia ma zostać zawieszona.

 

AKTUALIZACJA: 2013-02-28
Do naszej redakcji trafiła petycja, którą można sobie wydrukować i zbierać podpisy w sprawie utrzymania lini kolejowej nr 117 Bielsko-Kalwaria. Kartę z podpisami można następnie zostawić w dyżurkach PKP na dworcach.

 

ZOBACZ: rozklady jazdy spółki Przewozy Regionalne

 

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Ezio, 05.03.2013 19:45

Zamiast proponować likwidację linii lepiej popracować nad życiowymi rozkładami jazdy. Tak aby pociągiem dało się dojechać codziennie do pracy na 3 zmiany i do szkół i wrócić do domu. Da się to zrobić konsultując się z ludźmi zainteresowanymi, a nie tworząc rozkłady w gabinetach kolejowego managementu, który nie urzęduje nawet w naszym regionie. Zamknięcie linii spowoduje dalszą degradację i zatłoczenie DK52 będącej już na granicy przepuszczalności. Spowoduje również podwyżki cen biletów w pozbawionych konkurencji rozpadających się busach.

michalek, 03.03.2013 23:39

hej, utrzymywanie na siłę tego kawałka torów to nic innego jak obrabianie nas samych. Dokładamy do tego wszyscy, kolej nie zarabia !!!! zrozumcie to takie coś trzeba zamknąć, bo za chwilę zabraknie na oświtlenie ulic itp pozdro

gruby91, 03.03.2013 13:09

nie wiem czy zdajesz sobie sprawę inter5 ale w Tokio do kolei miejskiej też państwo dopłaca, bo i tak się to opłaca. może nie takiej \"tokijskiej\" kolei bym pragnął, ale jeżdżącej trochę częściej i do samego Krk. na pewno jest to tańsze niż bus i mam \"troszkę\" więcej miejsca. A poza tym nie niszczę dróg, które i tak są w opłakanym stanie. Może Ci rodzice furę zafundowali i nie musisz ciułać żeby jakoś w życiu funkcjonować. A państwo i tak więcej kasy topi w utrzymanie dróg niż kolei.

tomacik, 01.03.2013 16:09

takkk. zamknijmy linie kolejową Bielsko Kraków. Bo przecież po co nam ona. Wróćmy do czasów w których nasi dziadkowie tą trasę pokonywali pieszo. W końcu kiedyś się dał to dlaczego nie teraz. A studenci? na co nam oni przecież tępym narodem łatwiej się kieruje. młodzi niech siedzą w domu. Burmistrzowie czy radni koleją nie będą jezdzić mają w końcu wypasione fury i co ich obchodzi biedny robotnik czy też jakiś studencina. Ale pamiętajcie \"panowie\" burmistrzowie czy radni ci których teraz macie w d...e będą niedługo wybierać ......

inter5, 01.03.2013 11:02

Przejazd koleją jest i będzie zawsze nie rentowny aby przejechał pociąg z Kalwarii do Bielska musimy zatrudnić od 16 osób tylko jeszcze w jakim celu oni pracują całą dobę.Nikt i nic nie uratuje planowanych do zamykania linii.Jak wspominali koledzy na innych forach PR nie zarobi na bezpieczniki i klocki hamulcowe. Koniec dotacji do takiego dna jakie jest Kolej.

grafitt, 28.02.2013 22:22

do wasco i inter5: gdy jeszcze 2 lata temu pociągi były na wszystkie zmiany to rano do bielska ludzie musieli stać od Kęt Podlesia, a z bielska po pracy też bywało że staliśmy do kóz czy Kęt. gdy zabrano nam pociągi na` drugą i trzecią zmianę to kolej mamy w d.... gdzie burmistrz z Kęt, Andrychowa czy Wadowic, którzy ponoć mają nas bronić??

wienio, 28.02.2013 20:15

Jak zawsze nie spieszę się z komentarzem, wole poczytać opinie, a potem to podsumować, a więc: - na pewno dobrze że media zainteresowały się problemem linii kolejowej 117 i nagłaśnia problem likwidacji ostatniego dobra który wybudowali nasi ojcowie i pradziadowie - linia liczy sobie ponad 130 lat, przetrwała dwie wojny światowe, rozbiory, a później rozkwit, dlatego jakim prawem ludzie których rządy nieuchronnie dobiegają końca próbują ją zniszczyć? - nie pozwólmy im na to !!! - jechałem tym pociągiem, widziałem dwie jednostki zapełnione prawie w 100 procentach, obsługa w pociągu wyliczyła że jechało nim ponad 300 osób, to ile trzeba by uruchomić busów z Bielska żeby ich przewieźć minimum 15, oczywiście nie przeładowanych,a walizki starymocherku też trzeba przewieźć - ciekawe czy zmieściły by się w busach? - wypowiedzi podróżnych są jak najbardziej sensowne, nikt ich nawet nie skomentował, bo trudno jest podważyć takie argumenty.Brawo dla portalu!!! bo tylko tak można pokazać prawdę rzeczywistą. - frekwencja tego pociągu dowodzi że jest na tej linii zapotrzebowanie na przewozy koleją, potrzeba tylko trochę dobrej woli w ułożeniu sensownego rozkładu jazdy przez przewoźników, trochę dobrej woli samorządu każdego szczebla, żeby dostrzec jakim dobrodziejstwem dla mieszkańców i środowiska może być kolej.Oczywiście że Graś pewnie nic nie zrobi w tej sprawie, chciałbym się pomylić, by móc go przeprosić, ale fajnie że gmina Kęty podjęła działania w obronie ostatniej linii kolejowej przebiegającej przez centrum 5 miast,dobrze by było żeby inni poszli jej śladem, a jeśli coś zrobili to niech się pochwalą, ten portal jest poczytny przez przyszłych wyborców. - w powiecie wadowickim upadł jedyny pks bo nie wytrzymał konkurencji cenowej z busami, zakończył też działalność jeden z przewoźników busowych - tez nie wytrzymał konkurencji, w niedzielę usługi przewozowe oferuje prawie tylko kolej, którą jak zniszczymy to pozostaniemy buszem komunikacyjnym, a cena przejazdu w busie z Wadowic do Andrychowa wzrośnie do 5 złotych, jeśli ktoś nie wierzy to zapraszam do przejazdu busem z Mszany Dolnej do Limanowej. bo tam najwcześniej rozlożyli pks; - 10 lat temu zawieszono pociągi na linii z Wadowic do Trzebini, linia ta uległa całkowitej degradacji; nie można po niej prowadzić ruchu pociągów, cz poprawiło to komunikację?, czy wybudowano na niej drogi albo chociaż ścieżki rowerowe?- nie wybudowano i nikt ich w najbliższym czasie nie wybuduje, a taki sam los spotka linię 117 i każda inną na której zostanie zawieszony ruch pociągów - przewoźnicy busowi wasco i inter5 nie walczcie z koleją, bo mój dziadek mawiał: nie było nas i była kolej- nie będzie was i będzie kolej !!! - pomysł z podpisami pod protestem jest jak najbardziej trafiony proponuje założyć takie protesty na linię Sucha - Żywiec i Rabka - Nowy Sącz, skrzyknijmy się na fejsie tak jak w obronie acta - doceńmy siłę mediów!!! pozdrawiam.

sunday, 28.02.2013 07:49

Właśnie tu jest pole do popisu dla zarządcy infrastruktury/ Urzędy Marszałkowskie - rewitalizacja linii; Przewoźnicy - odpowiednie wnioski o rozkład jazdy, akcja marketingowa; To, że o pewnych porach nie widać pasażerów, to wina nie odpowiednio skonstruowanego rozkładu; np. ja pracując w dwóch miejscowościach, przy takim rozkładzie jazdy nie mogę w godzinach mi pasujących dojechać np. z Kęt do Bielska; jeżeli rozkład byłby trochę inny to napewno częściej jeździłbym koleją; Prawie całkowicie zrezygnowałem z tzw. \"busów\", jakby nie to, że są drogi alternatywne do DK 52 (jadąc do Bielska) to o wielu porach dnia czas przejazdu pociągu- mimo, że szlakowa wynosi max 50 km/h to i tak lepiej niż na zatłoczonej DK 52 lub bardzo zniszczonych drogach alternatywnych.

lukas, 27.02.2013 17:02

Dlatego pisałem że \'życiowe\' rozkłady jazdy to podstawa, bo tak to nie ma sensu

wasco, 27.02.2013 14:16

Kto z was - poza studentami, jeżdżacymi raz w tygodniu - korzysta z tej muzealnej linii! Mieszkam blisko trasy (pociągi bynajmniej mi nie przeszkadzają) i wciąż wypatruję w wagonach pasażerów. Zero, zero, zero... czasem jedna, dwie osoby! Miliony wydawane na to tylko, żeby było? Skoro nie ma chętnych, to się zamyka. A jak chcecie mieć kolej to ponoście jej koszty - teraz płacą podatnicy, bo zdominowana przez związki zawodowe PKP nie jest w stanie zarobić nawet na bezpieczniki w lokomotywach.

inter5, 27.02.2013 10:58

Dobrze wszyscy wiemy że po takich przebojach jakie mieliśmy że strony PKP nikt nie wróci do korzystania z kolei mając do wyboru konkurencyjną komunikacje. PLK zamyka linie nie rentowne które przynoszą wielkie straty, koszt rocznego utrzymania trasy Kalwaria -Bielsko jest ok 80 milionów roczne przy takiej frekwencji jak widzimy obecnie dotacja z UM sięga prawie 100 %utrzymanie linii tylko dla pociągów studenckich jest nie opłacalne.

trzykawki, 27.02.2013 10:01

Powstaje społeczność skupiająca tych, którym zależy na utrzymaniu i poprawie oferty na linii 117. Planujemy (1) działania informacyjne, tak aby zwiększyć zainteresowanie istniejącymi pociągami Wadowice - Bielsko i Wadowice - Katowice, (2) interwencje u władz lokalnych w celu zatrzymania likwidacji linii. http://www.facebook.com/PodrozujKolejamiSlaskimiDoWadowic Warto zauważyć, że na odcinku Kęty - Bielsko obowiązuje promocja, bilet cały kosztuje 4 zł, szkolny 2,45 zł, studencki 1,96 zł. Natomiast pomiędzy Bielskiem i Wadowicami normalny 5 zł, szkolny 3,15, studencki 2,45. Część pociągów jest skomunikowana w Bielsku z połączeniami do Katowic i Żywca. Więcej szczegółów na naszym facebookowym profilu.

lukas, 27.02.2013 09:22

Nie można likwidować pociągów tym bardziej, że nie mamy widoków na BDI. Nie może być jednak tak że pociągi wożą powietrze. Czy osoby które układają rozkłady jazdy tego nie widzą? Czy tak trudno ułożyć rozkład pod pasażerów żeby ludzie mogli zdążyć do pracy a później z niech wrócić?

sunday, 27.02.2013 09:16

Dobrze, że media w końcu zainteresowały się tym ważnym tematem; przypominam, że PKP PLK S.A. ma w planach wyłączenie ok. 2.000 tys km linii kolejowych w całej Polsce. W naszym województwie tym szkodliwym działaniem chce się objąć również linię Żywiec-Sucha Beskidzka oraz odcinek Rabka Zdrój-Nowy Sącz (fragment linii transwersalnej). Zachęcam wszystkich do podejmowania działań zmierzających do obrony linii kolejowych.

inter5, 27.02.2013 08:43

Witam o co tu walczyć podpisy tylko złoża pracownicy upadającej firmy PKP i ich rodziny.Jak długo jeszcze musimy oglądać te puste pociągi na które wydajemy pieniądze podatników.Oby linie 117 skasowali jak najwcześniej,aby kolejne pieniądze nie były marnowane.

ulubieniec, 27.02.2013 08:26

Studenci nie obawiajcie się! Na zlikwidowanych trasach kolejowych zostanie otwarta nowoczesna linia połączeń autobusowych http://i1.ryjbuk.pl/1c550be2f3e28354659a300cb2386623715ff156/tuskobus-png

sunday, 27.02.2013 08:08

Witam W końcu portal mam newsa zauważył problem;Ostatnio Rada Miejska w Kętach uchwaliła apel ws. wykreślenia z listy planowanych zamknięć linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zeb.Lanckorona-Bielsko-Biała. Apel jest skierowany do kilku pomiotów m.in. marszałkowie województw, PKP PLK S.A. W najbliżej perspektywie nie ma szans na powstanie tzw. BDI czyli DK 52 będzie coraz bardziej zatłoczona; mimo obecnej prędkości szlakowej pociąg i tak może być lepszą alternatywą niż np. transport samochodowy prywatny tzw. busy. Brakuje odpowiednich działań informacyjnych, aby zachęcić pasażerów np. informowanie o cenach- sukces połączenia, którym jadą studenci. Linia ma potencjał, tylko nikt nie potrafi tego wykorzystać; Trzeba się domagać tego, aby linia została zmodernizowana w ramach środków z RPO województwa Małopolskiego; to dałoby zwiększenie prędkości handlowej; przyciągnięcie pasażerów. Transport powinien być zrównoważony, nie tylko kołowy; wyłączenie linii z eksploatacji spowoduje degradację infrastruktury i zerowe szanse na ponowne uruchomienie szlaku.

starymoher, 27.02.2013 06:46

samolot:zdziwłsz się ale plan likwidacji linii kolejowej BB-Kalwaria istniał (istnieje) od 1984(!)r.Część zlikwidowanego szlaku miał istotnie byc częścią drogi.Te plany pewnie jeszcze sa w archiwach DOKP Krakow.Wiem bo w tym czasie byłem blisko tych spraw. PS>Jak wynika ze zdjęcia luksus podróżowania pociągiem jest większy jak w businesclass samolotów Quatar. 1 miejsce dla pasażera+1 miejsce dla torebki.

samolot, 26.02.2013 20:36

Taa.. zamkną tory, zrobi się lepsze miejsce na drogę do KRK.

igor5, 26.02.2013 20:22

pierwsze słyszę aby ktoś pisał petycję do ciecia ...

Sanders, 26.02.2013 20:21

Myślicie ,że Graś coś załatwi hmmm:-( a gdzie jest nasz Polak gdzie inni posłowie i senatorzy . Podobno jest to trasa objeta szczególnym nadzorem przez armie i chodziły śłuchy ze jaj nie można zlikwidować - -świetna trasa na BDI piekne widoki:-)

mifalek, 26.02.2013 20:04

pociąg studenci może jeździć ale inne polączenia moga zlikwidować przecież tam i tak jest głównie wożone powietrze. szkoda dopłacać do takiego interesu. Chyba że ktoś w końcu wpadnie na pomysl i dostosuje rozkład jazdy dla ludzi, bo niektóre godziny ni jak mają się do zapotrzebowania.