reklama
reklama

Przez Przełęcz przejedziemy w grudniu

Wiadomości, 18.07.2011 15:00, (red)
Na dobre ruszył remont drogi wojewódzkiej nr 781 – przez Przełęcz Kocierską, uszkodzonej rok temu. Kierowcy przejadą nią dopiero w grudniu br.
Przez Przełęcz przejedziemy w grudniu

Droga została uszkodzona w maju 2010 roku, ok. 1,5 km za granicą z województwem śląskim. Pojawiło się tam osuwisko. Po oględzinach okazało się, że droga osuwa się. Wraz z nią osuwało się nie tylko pobocze, ale cały korpus drogi oraz skarpa powyżej i poniżej drogi. Od tego czasu droga jest zamknięta dla ruchu.

 

Odbudowa drogi to bardzo skomplikowana operacja.



Pierwszy etap remontu został wykonany na przełomie roku. Zabezpieczono skarpę opadającą poniżej drogi, tak aby odbudowany korpus drogi miał solidne oparcie. Rozebrano także zniszczone warstwy konstrukcyjne drogi na długości 100 m oraz wykonano tymczasową podbudowę drogi z kruszywa, tak, by mógł odbywać się tu lokalny ruch pojazdów o masie do 5 t. Na długości 70 metrów wkręcono w grunt 12 mikropali. To pozwoliło ustabilizować grunt poniżej drogi. Kosztowało to ok. 130 tys. zł. Prace te wykonano w grudniu 2010 roku i w styczniu roku bieżącego - informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

 


W drugim etapie, przewidzianym na  najbliższe miesiące, zaplanowano zabezpieczenie skarpy ponad drogą, która również była niestabilna, stabilizację gruntu pod drogą oraz wykonanie wszystkich warstw konstrukcyjnych samej drogi. W pierwszym półroczu wykonany został projekt i przeprowadzono przetarg.

 



Wyłonione w przetargu konsorcjum firm „Budląd-Cieszyn” i „Soley” wykona wzmocnienie i stabilizację gruntu i konstrukcyjne wzmocnienie korpusu drogi. Te prace właśnie niedawno zostały rozpoczęte.



Projekt przewiduje wybranie gruntu pod drogą na głębokość 3 metrów na długości ok. 100 metrów. W grunt pod drogą wwierconych zostanie 288 mikropali o długości od 7,5 m do 12 metrów. Ich łączna długość wyniesie aż 3064 m!



Powstanie także warstwa konstrukcji oporowej z tzw. „geokomórek”, która trwale ustabilizuje grunt pod drogą. Cały ten odcinek będzie odwodniony. Powstanie czterocentymetrowa warstwa odwodnieniowa wraz z drenażem. Dopiero na tak przygotowanym gruncie  posadowione będą kolejne warstwy konstrukcyjne drogi.



Odbudowa tego odcinka drogi kosztować będzie niespełna 2,7 mln złotych, z czego 1,1 mln pochodzić będzie z dotacji rządowej przeznaczonej na likwidowanie skutków ubiegłorocznej powodzi. Roboty mają być zakończone 15 grudnia br.


info: ZDW Katowice

reklama
News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

infocar, 19.07.2011 09:13

@ westwi78 Od JKM zaczynam dzień. Jest jak kawa - orzeźwia i uzależnia. Myslę, że ruch w NY w latach, gdy budowano ESB, był większy niż obecnie na przełęczy.

westwi78, 19.07.2011 07:48

Infocar i zginęło przy tym 5 robotników. Poza tym ruch chyba w latach 30 XX w był trochę inny niż teraz nawet w NY;) ps. widzę że też czytasz JKM;)

infocar, 19.07.2011 07:32

Wow! Dla porównania historia z Ameryki: Empire State Building w Nowym Jorku - 381 m wysokości (+ iglica) Budowa budynku rozpoczęła się 17 marca 1930 i trwała rok i 4 tygodnie. Ruch uliczny w rejonie budowli bez żadnych ograniczeń.

maly, 18.07.2011 20:07

hurrraaaa:)