reklama
reklama

Szósty wariant obwodnicy

Gospodarka, Wiadomości, 11.02.2022 11:50, eł

Sama droga powstanie jeszcze nieprędko. Prace projektowe zakończą się dopiero jesienią 2024 roku!

Szósty wariant obwodnicy

Maków Podhalański jest jednym z siedmiu małopolskich miast objętym rządowym programem budowy 100 obwodnic. W październiku odbyły się spotkania, w czasie których mieszkańcom przedstawiono pięć wariantów przebiegu nowej drogi. Teraz okazuje się, że powstaje również szósty. Co więcej, wciąż nie wiadomo, który z nich zostanie wybrany do realizacji.

W gminie Maków Podhalański nie ma zgody, co do tego, który z dotychczas zaprezentowanych wariantów jest najlepszy. Inne wersje podobają się osobom z samego miasta, inna przemawia do mieszkańców Białki. Przepychanki, jak ma przebiegać nowa droga, trwały na długo przed tym, zanim miasto znalazło się w programie budowy 100 obwodnic – jeszcze wtedy, gdy nie było wiadomo, czy i kiedy ruszy realizacja inwestycji.

W październiku ubiegłego roku, podczas spotkań w Makowie Podhalańskim i Suchej Beskidzkiej, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz realizującej prace projektowe spółki Sweco Polska przedstawili i omówili pięć wariantów przebiegu obwodnicy. Chodziło o to, by przy współudziale mieszkańców wybrać najkorzystniejszą pod względem środowiskowym, ekonomicznym, użytkowym i społecznym wersję trasy nowej drogi. Wszystkie są poprowdzone południową stroną Makowa Podhalańskiego. Każda z nich na jakimś odcinku pokrywa się z inną (wszystkie są szczegółowo opisane tutaj).

Teraz okazuje się, że powstaje jeszcze szósta. Jak twierdzi Iwona Mikrut, rzeczniczka prasowa małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, to reakcja na wnioski, złożone w czasie owych jesiennych spotkań, a także nadesłane e-mailem do firmy Sweco Polska. Na ich podstawie nanoszone są możliwe do uwzględnienia zmiany projektowe, których owocem ma być szósty wariant przebiegu obwodnicy. Jak ujawnia Iwona Mikrut, brana jest pod uwagę propozycja takiego rozwiązania planowanej trasy, by przy projektowaniu jej skrzyżowania z istniejącą drogą krajową nr 28 w Białce, uwzględnić zmianę fragmentu drogi wojewódzkiej nr 957, tak aby przyłączyć ją bezpośrednio do obwodnicy. Nie ma jednak jeszcze dokładnych ustaleń, jak miałoby to w praktyce wyglądać.

Teren jest trudny z uwagi na gęstą zabudowę, bliskość linii kolejowej oraz fakt, że obwodnica przebiega w wąskiej dolinie – podkreśla Iwona Mikrut. Jak informuje rzeczniczka, po zakończeniu prac projektowych powstanie raport z działań informacyjnych wraz z przebiegiem wszystkich wariantów. Będzie on dostępny na poświęconej obwodnicy stronie internetowej, która znajduje się tutaj. Iwona Mikrut zaznacza, że prace nad szóstym wariantem przebiegu obwodnicy nie oznaczają jeszcze, iż to właśnie on zostanie wybrany do realizacji.

Prace projektowe mają potrwać aż do połowy października 2024 roku. Obejmują one miedzy innymi sporządzenie opracowań geodezyjnych, wykonanie dokumentacji badań podłoża gruntowego, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Ogłoszenie przetargu na samą budowę obwodnicy planowane jest w pierwszym kwartale 2025 roku.


News will be here

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy